Transkript episode 15
📍 Kreativ Sjel med Hjert i hånd er podcasten for kvinner i en fase av livet som kjenner en indre lengsel etter noe mer. Her utforsker vi mot, retning, kreativitet, helt ærlig og helt jordnært. Vi snakker om perfeksjonisme, livsoverganger, selvtillit og det å gi plass til noe som har ligget lenge på vent. Dette er et sted for refleksjon og gjenkjennelse og for små ting Og modige steg. Jeg heter Hege, og jeg tror at skapergleden ikke handler om talent. Det handler om å våge, tørre og det å være modig og å leve ned sant. Her får du refleksjoner gjenkjennelse og små steg som bringer deg nærmere deg selv. Yes. Hjertelig velkommen til denne podcasten. I dag har jeg en veldig spennende gjest med meg, og hun heter Sissel og har skrevet en superviktig bok som heter Hverdagspust. Hjertelig velkommen til deg, Sissel! Tusen takk Hege. Takk for invitasjonen. Jo, ehm, bare hyggelig. Dette er jo et veldig viktig tema. Jeg har jobbet littegrann med dette, men du har jobbet mye mer med det og ikke minst brakt temaet ut i verden. Og det er jo så viktig at du tar på deg den oppgaven. Så jeg tenkte først av alt må du jo få lov til å introdusere deg litt først, og så kanskje fortelle om hvorfor denne boken kom akkurat nå. Ja, det kan jeg gjøre. Ehm, jeg har helsefaglig bakgrunn, ehm, som sykepleier og har jobbet i treningsbransjen i mange år, og er en veldig sånn type som likte å, å ta på meg mye oppgaver og være i vinden. Eh, og tok veldig mange studier og ved siden av at jeg jobbet og hadde barn og. Ehm, og i 2018 så satt jeg og jobbet på tampen av en masteroppgave, eh, og opplevde egentlig at kroppen min var i ferd med å si stopp. Eh, den ville ikke helt med å spille på lag med meg. Og på den tiden så hadde jeg jo, i og med at jeg jobbet i treningsbransjen så hadde jeg allerede gode rutiner følte jeg. Det var, ehm, både innenfor søvn og mat og trening og yoga. Så jeg var litt sånn rådvill i forhold til hvor går jeg nå? Jeg har alltid vært en sånn type som er nysgjerrig på hvis jeg, hvis jeg trenger hjelp til noe eller står fast i noe, så, så har jeg prøvd å finne gode løsninger. Så var det helt tilfeldig at jeg kom over dette med pusten. Ehm, og da begynte jeg som veldig mange andre bare med å gjøre pusteøvelser for å få hjelp i hverdagen til å håndtere hverdagen. Men ganske sånn raskt så skjønte jeg at her ligger det mye mer enn bare pusteøvelser bak i forhold til min egen pust. Så jeg, ehm- Begynte å ta utdannelser innenfor pust. Det ene tok det andre. Jeg utforsket min egen pust, så dette er resultatet. Altså denne boken, Hverdagspust, er egentlig resultatet av min egen utforsking når det gjelder pust, og også en rekke forskjellige utdannelser som jeg har vært igjennom. En hel haug med bøker som jeg har lest på temaet, eh, og veldig mye av faget som jeg har funnet, eller det stoffet som jeg har funnet om pust og den retningen som jeg har valgt å bevege meg inn i når det gjelder pust. Den, det har jeg funnet på engelsk. Så jeg kjente på et sånt stort behov for at hvis det var noen andre der ute som hadde samme type utfordringer som meg, og ville bruke pusten som en inngang, hjelp, eh, til å komme ut igjen av noen av utfordringene og helseplagene, så, så hadde jeg så lyst til å dele det på norsk. Fordi at jeg vet selv at det er ikke alle som er så glad i å lese engelsk, eh, så det er grunnen til at jeg valgte å skrive bok. Eh, og på, på sett og vis oppsummere for meg selv alt det jeg har vært igjennom, og også da kunne dele den kunnskapen videre med andre som hadde behov for det. Mm. Ja. Så, eh, hva er det du tenker? Altså, du sier at mange har helt sikkert behov for det samme. Så altså, sant, for jeg tror at ikke, du var ikke unik og alene om å kjenne at oj, kroppen stopper. Kroppen sier stopp, liksom. Eh, hva er det du, hva er det du opplever at vi mennesker ofte mister liksom i hverdagen? Eh, for min del, eh, og i nå jobber jeg jo også med dette med klienter. Så jeg har truffet veldig mange. Det er veldig mange dammer som jeg jobber sammen med når det kommer til pust, eh, og ønsker å utforske det mere. Eh, og de fleste har lignende historier. At kroppen har stoppet opp på et eller annet tidspunkt. Noen har kanskje blitt utbrent eller andre kjenner bare på utmattelse, slitenhet, eh, at livet er, ehm, er noe som de prøver å kontrollere. Altså den kaller den ytre verden prøver man å kontrollere. Og så istedenfor å prøve å finne løsninger på i den indre verden da, hvis vi kan kalle det for det. Og den ytre verden er jo for mange veldig kaotisk og vanskelig å kontrollere. Og det kan handle om sånt, det kan handle om jobb og relasjoner, og det kan handle om økonomi. Det kan være så mange forskjellige ting som gjør at vi, ehm, mister kontrollen på, på livene våre og ønsker oss kanskje tilbake mere til Kontroll. Eh, og så er det kanskje, ja, mulig da å finne den kontrollen mer i et stabilt indre verden. Mm. Så min opplevelse både for meg selv og for andre, er et behov for å komme mer tilbake til oss selv og at pusten kan være et fantastisk verktøy eller redskap å bruke i den forbindelse. Mm. Det å klare å lytte mer innover i kroppen, lytte mer til egne behov. Mm. Alle vet jo det at for eksempel hvis du, ja la oss si ta økonomi da. Hvis du får en regning med konvolutt nei, sånne vinduer på og ikke, og liksom, og bli stresset over det. Så, så vet jo alle at du får at du blir stresset og at du begynner å puste litt sånn oppi her, sant? Eh, men det er jo ikke, det er jo ingen som vet hva, hvordan du skal håndtere en sånn situasjon. Eller hvis du får en SMS fra en du er i en eller annen diskusjon med eller et eller annet som du ikke liker da. Så får du liksom, og så er det ingen som vet hva vi skal gjøre med det. Eh, og for å på en måte. Nei, for det er klart at kroppen og nervesystemet det responderer umiddelbart på ulike type utfordringer. Når hjernen spotter at det kan være fare på ferde, så setter den i gang sine prosesser på innsiden av kroppen. Mm. Og så er det kanskje lett for å prøve å tenke seg ut av det at nå må ikke jeg bli så reaktiv, eller nå må jeg ikke karve med dette. Eh, men det, det er veldig vanskelig å tenke seg ut av en sånn type stressrespons, fordi i kroppen så har du hormoner som strider imot, altså tankene heller, eh, kan produsere enda mer stress. Mm. Ha de der mulighetene for å regulere det via, ehm, via pust. Eller det finnes jo mange andre verktøy også kan hjelpe oss å regulere, men pust er jo faktisk bare det enkleste. Mm. Verktøyet vi kan bruke. Mm. Og da snakker jo jeg, nå snakker jo vi mye om det å lære seg å gjøre gjerne øvelser og teknikker som gjør at du kan klare å regulere ned, eh, i de tilfellene hvor du trenger det. Og så har jo jeg jobbet meg derfra, for det var der jeg òg begynte. Jeg hadde behov for et verktøy i pusten til å klare å regulere ned. Men eh, prosessen min til det som nå jeg kaller for hverdagspust er jo å ta det videre. For vi vet det at pusteøvelser har en utrolig god effekt på nervesystemet, men at det kan regulere bare i løpet av eh, et halvt minutt, ett minutt eller to minutter. Så når du kjenner at du når du får den regningen eller når du får den SMSen, så kan du i løpet av veldig kort tid klare å, å dempe responsen. Mens jeg har jo nå jobbet med mer over i å se på hverdagspusten. Og hvordan puster vi egentlig i hverdagen? Denne her grunnpusten som ligger der og jobber fire og tjue timer i døgnet. Hva gjør den med oss hvis den endrer seg? Altså puste vanene våre endrer seg. Så skiller, eh, jeg trekker det bare inn og jeg bare sånn for å legge grunnlaget. Fordi at jeg skiller veldig mellom det å gjøre pusteøvelser og bruke pusten som et verktøy. Og så har du puste vanene våre, altså den pusten som vi har døgnet rundt. Mm. Og der tror jeg jeg har med mye å lære. Og det er det boken din heter og sant, det heter, den heter Hverdagspust. Og, eh, for dette jeg bruker som du sier, eh, pusten som et verktøy. Altså, jeg har. Jeg husker jeg var på et event med Anniken Binz og Anette Løno og lærte da av Anette denne humlepusten som jeg du og beskriver i, i boken med at du på en måte puster inn og puster langsomt ut sånn med lyd, sant? Eh, er jeg riktig da ? Ja, ja. Ja, ja. Absolutt. Men i hvert fall så tenkte jeg da, for dette var i Oslo. Var på vei hjem gjennom Gardermoen. Når jeg er på fly så, eh, og på flyplasser og sånt. Så har jeg alltid, i hvert fall ifølge klokken min, så har jeg et veldig høyt stressnivå alltid. Men den dagen der så pustet jeg meg gjennom. Det er jo ingen som hus-hører på en flyplass om du driver og hummer, eh, litt for deg selv. Jeg pustet meg gjennom hele Gardermoen og hele veien over fjellet, og hva hadde altså sånn blått. Altså veldig lavt stressnivå på, på klokken. Og det var jo en helt ny oppdagelse for meg. Så, så hvis jeg kunne lære å gjøre det i hverdagen og, så tenker jeg at gu, da vil jo jeg, vil jo kroppen min få en helt ny opplevelse, tror jeg. Absolutt. Du, du vil få en pust som støtter nervesystemet ditt døgnet rundt. Mm. Istedenfor, altså i og med at vi vet det at pusteøvelser gjør noe med, med nervesystemet vårt. Så var jo min inngang at okay, hvis vi gjør det når vi gjør en pusteøvelse ti minutter, fem minutter eller sånn som du beskriver, sant. Du gjorde jo egentlig en kontinuerlig pusteøvelse, eh, når du var på flyplassen. Hvis vi kan overføre den mer bevisste pusten til hverdagen vår også. Mm. Ha kontakt med pusten. At den på sett og vis kan bli en, kall det veiviser eller kan navigere oss i forhold til lytte til pusten, kjenne etter. Når systemet vårt er mer stresset. Mm. Og så jobbe med å regulere pusten sånn at den støtter nervesystemet. Mm. Istedenfor hvis pusten får lov til å ta kontrollen der, så vil da hvert eneste pust ligge og påvirke og skyve nervesystemet ut av balanse. Mm. Så det er i utgangspunktet hele forskjellen på det med hverdagspust og, og pusteøvelser. At jeg hadde så stort ønske om at jeg skulle utvikle en pust eller retrenee pusten min mot å komme dit, at jeg var såpass bevisst på pusten i hverdagen at jeg var tryggere på at den lå der og jobbet og støttet nervesystemet. Mm. Det øyeblikket. Ja, men er dette noe som tar lang tid å lære seg, eller? Ja. Jeg har brukt syv år. Ja, okay, det var jo oppmuntrende. Eh, men det er jo en av grunnene til at jeg har skrevet denne boken, fordi at, eh, en ting er nervesystemet, men pusten har jo veldig mange andre funksjoner i kroppen og. Og vi går jo rundt og har mye vondter og mye plager. Søvnproblemer, energimangel, ehm, indre uro. Altså veldig mange av plagene kan jo stamme fra nervesystemet, sant. Pusten kan hjelpe med flere ting enn bare nervesystemet. Den er viktig for tarmene våre. Den er viktig for sirkulasjonssystemet, for lymfesystemet, blodtrykket, ehm, humøret vårt. Eh, så pusten er jo ikke, det er jo ikke et eget organ, men det påvirker de andre organene våre. Måten vi puster på. Mm. Så derfor så har prosessen min vært at jeg begynte med pusteøvelser og pusteteknikker, og så hadde jeg et behov for å lære. Og det er jo det jeg håper med boken. At de som er fornøyd med å bare gjøre pustøvelser. Jeg elsker pustøvelser, så da må man bare fortsette med det. Men noen er kanskje klar for å ta det et steg videre. Mm. Og da kan denne boken stegvis gradvis ta deg mot bedre pustevaner. Så den er bygget opp på en sånn måte at hvis du nå har brukt pustøvelser, så- Noen har kanskje fått gode resultater av å bruke pustøvelser. Andre har føler kanskje at de ikke får det til, ikke mestrer det. Eh, så da kan denne boken være et sted hvor du mer kan tilpasse din, din prosess. Du kan ta det et steg videre. Du kan for eksempel passe på at du nesepuster eh, det meste av tiden Og hvis du er klar for å ta det steget videre for bare å, hvis du allerede er en nesepuster og er klar for å ta det steget videre, så kan du utforske det neste steget i boken. Og med nesepuster mener du at du har munnen igjen, sant? At du puster gjennom nesen? Ja, altså når vi snakker og, og noen ganger når vi er i aktivitet i høy aktivitet, så har vi gjerne behov for å puste med munnen. Men, eh, m-munnpusting generelt er, eh, noe som er ugunstig eller dysfunksjonelt. Eh, hvis vi gjør det veldig, hvis vi gjør det mye i hverdagen, også om natten. Ja. Snorking. Eh, ja, munnpusting om natten. Mm. Så, ehm, og så tenkte jeg og jeg skulle si i forhold til det der med å tilpasse individuelt. For du sa at du hadde vært på en workshop og du hadde lært om humlepusten. Og det er jo en veldig enkel teknikk som er veldig lett for folk å lære seg og tilpasse. Men jeg tror og behovet mitt for å skrive boken var litt en motvekt til at mange av de pusteøvelsene eller teknikkene som, eh, som læres ut av, eh, det kan være influencere, det kan være leger, det kan være helsepersonell. Eh, på sosiale medier. Hvis du bare googler pusteteknikker så får du gjerne opp teknikker som er ganske krevende for veldig mange. Spesielt for sånne som meg som oppdaget at jeg hadde utviklet det som jeg kaller dysfunksjonelt pust i hverdagen. Mm. Du skulle begynne å gjøre pustøvelser. Hvis jeg skulle prøve meg på noen av de øvelsene som er veldig vanlige å få opp når du søker på Google. Eh, det kan være boks breathing som mange har hørt om. Sant, du puster inn fire sekunder, holder pusten i fire sekunder, puster ut fire sekunder og holder pusten i fire sekunder. Eller en, en som heter fire, syv, åtte pusten. Den kommer også veldig ofte opp. Fire sekunder innpust. Holde pusten i syv sekunder. Puste ut i åtte sekunder. Det høres vanskelig ut. Ja, og når jeg holder kurs så spør jeg alltid folk om de har testet ut de øvelsene, for de fleste har hørt om en av de to øvelsene. Og de er veldig, veldig krevende hvis du har utviklet en pust i hverdagen som er høyt oppe i kroppen, overfladisk overpusting med store mengder med luft. Fordi at det er en del ting der i grunnpusten som må på plass igjen for at du skal klare å gjøre de to pustøvelsene. Jeg nevner de spesifikt fordi at jeg synes de får alt for mye oppmerksomhet, og jeg har lyst til å være en litt sånn motvekt til de- Kall det tradisjonelle øvelsene som du ser. For jeg har så lyst til at folk skal kunne mere tilpasse øvelsene til sitt nivå på akkurat samme måte som vi ville gjort hvis vi var i fysisk aktivitet. Du ville aldri ha begynt med en komplisert knebøy i med femti kilo på skuldrene dine hvis du var helt utrent. Men når det kommer til pusteøvelser, de har en utrolig påvirkning på kroppen vår. Ganske betydelig påvirkning på fysiologien vår, eh, og da anbefales vi å gjøre sånne utrolig krevende, eh, oppgaver eller øvelser. Ja, ja. Så jeg, det er kanskje en av de tingene som med boken også sant, dette med å kunne jobbe stegvis mot en mer funksjonell pust. Det ser du også på forsiden av boken min. Eh, du satt jo med den der at, at det er sånne sirkler på forsiden der, og noen av de er helt åpen, mens noen er graderte. Og det betyr egentlig at hvis du ser på en helt åpen runding, så tenker vi at det er optimal pust. Mm. Og så det som skjedde med meg var at jeg gradvis fikk en mindre og mindre funksjonell pust. Jo mer stress jeg hadde i hverdagen, mistet søvnen min, var mer indre uro. Eh, fikk sånne tømmerstokkbein når jeg var ute og trente som jeg aldri hadde fått før. Og når jeg da så på pusten min, så så jeg det at den hadde mer og mer beveget seg mot å bli dysfunksjonell. Det er bare sånne små ting som jeg nevnte i sted at kanskje flytter pusten seg høyere opp. Puster vi mer med muskulatur som er oppe i, i brystet, opp mot nakke. Jeg hadde masse muskelspenninger. Jeg gikk mye til kiropraktor og fikk nåler i skuldre og i nakkepartiet. Det gjør jeg ikke lenger, for nå har jeg klart å flytte pusten min lenger ned i kroppen igjen. Eh, hyperventilering eller overpusting. Så det er bare sånne små steg som skjer som gjør at vi beveger oss fra det optimale og mot mer dysfunksjonelt. Så det er da boken handler om å, å ta det i motsatt retning igjen. Mm. Så, så det altså, og dette, dette skjer jo ikke over natten, sant? Dette skjer jo gjennom mange år. At vi på en måte da blir mer og mer dysfunksjonell og får en mer og mer dys-, dysfunksjonell pust, sant? Så, så vi merker jo ikke det i hverdagen. Sånn, eller vi merker jo ikke fra en dag til en annen at oi, nå er pusten min annerledes, for vi blir jo vant til det etter hvert. Akkurat som hvis vi får vondt i nakken eller noe sånt, så skjer jo ikke det heller over natten. Men så du mener jo at når vi da lærer oss å bruke pusten på ordentlig måte, så kan det å hjelpe på ekstremt mange andre var-- helt vanlige problemstillinger. Absolutt. Altså, vi vet, trenger ikke ta det for langt inn i det med dysfunksjonell pust. Men vi vet for eksempel at, ehm, åtti prosent av de som har generell angst har også gjerne en dysfunksjonell pust i en eller annen grad eller en eller annen form. Mm. Eh, og, og dette er noe av det som har vært min aha opplevelse at dysfunksjonell pust får lov til å leve veldig stille, og det får lov å leve ved siden av veldig mange andre tilstander. Smertetilstander, angsttilstander, utmattelsestilstander. Så når vi utsettes for stress eller smerte eller psykiske utfordringer, hva det måtte være, så skjer det noe med nervesystemet, og nervesystemet påvirker pusten. Mm. Og da er det veldig vanlig at vi begynner å endre måten vi puster på. Og hvis det får lov til å sette seg i kroppen, så klarer jo kroppen helt fint å kompensere for det. Men da skjer det en rekke, eh, litt sånn ugunstige, ehm, en sånn type kaskade i kroppen, hvis du kan si det sånn. Ehm, som gjør at den dysfunksjonelle pusten får lov til å ligge og jobbe i kroppen din og påvirke angsten eller smerten negativt. Og så vil da angsten eller smerten igjen påvirke pusten, så du kommer inn i en sånn dårlig, litt vond sirkel. Og samme med plager i tarmsystemet. Hvis vi begynner å puste høyere opp, så får vi også mye mindre bevegelse ned i tarmene fordi at muskulaturen som skal jobbe med å trykke tarmene ned og at de får plass igjen, den blir stående mye mer fast i kroppen. Så det å få mer bevegelse på pusten og kan ha nytte for generell helse. Så ja, jeg tenker det at for veldig mange forskjellige tilstander, jeg sier ikke at pusten er en mirakelkur, men jeg sier at det er verdt å utforske det og se om man har et potensiale for å kunne forbedre noe ved pusten i hverdagen. For det kan kanskje også merkes andre plasser i kroppen. Det er, det er helt forunderlig. Når jeg jobber med folk så, så er det litt interessant å se at for noen så kan de plutselig sove bedre. Noen får mindre indre uro. Noen kjenner at de kommer mer i kontakt med seg selv når de begynner å jobbe med pusten. Blir mer modig. Tar helt andre typer valg for en annen reaksjonsevne eller et annet reaksjonsmønster med relasjoner. Plutselig så kan de si det at jeg kjenner at jeg går ikke inn i de samme konfliktene lenger som jeg gjorde tidligere. For pusten er også veldig viktig for relasjonelle i det relasjonelle aspektet med at det, det hjelper oss å regulere følelser sånn at vi kan ta ting ut på en annen måte gjerne enn før. Så den kontakten innover kan også være veldig gunstig utover. Så det det er utrolig artig å se hvordan, eh, ja, det å jobbe med pusten kan slå ut forskjellige plasser hos forskjellige folk. Ja. Veldig, veldig spennende. Eh, jeg jobber jo med kreativitet. Eh, hva tenker du? Hva tenker du skjer med kreativiteten vår når vi er mer i kontakt med pusten vår? Ehm, litt det som vi var inne på helt på tampen her nå. Det er mange som sier at jeg er mye mer åpen for meg selv nå. Ehm, jeg kjenner at jeg er mer kontakt. Jeg er mer til stede i meg selv, så pusten kan gi deg en tilstand. Altså, vi vet det at når vi for eksempel bare endrer pusten vår, eh, og, og puster litt saktere, litt langsommere, så skjer det også en påvirkning til hjernen vår, og vi oppfatter og hjernen oppfatter at så lenge vi puster saktere så er det også trygt å være inne i kroppen. Ja. Skaper trygghet for hjernen. Det å puste sakte, for den får mye feedback tilbake fra pusten. Mm. Og da tenker jeg at, ehm, det å komme inn i en annen tilstand, det å komme inn i den tilstanden hvor du gjerne kjenner mer på at du lander i deg selv, at du er til stede, at da er du også i en tilstand hvor du har mer tilgjengelig. Det å kunne være kreativ. Mm. For, for hvis hjernen får tilbakemeldinger om at her er det fare på ferde, eh, nå handler det bare om overlevelse. Så, så tenker jeg også at det er veldig vanskelig for oss å kunne være så veldig løsningsorientert og kreative akkurat i, i, i midt i en stressrespons. Heller tvert imot, vi blir reaktive, og løsningene som kommer er kommer fra en plass i hjernen som ikke handler om å være løsningsorientert, men heller mer. Mm. Ja. Ja. Stresset. Så ja, jeg, jeg tror definitivt at det å kunne bruke pusteøvelser kan gi deg tilgang til. Jeg sier ikke nødvendigvis at du blir mer kreativ av å, å gjøre pusteøvelser, men du får tilgang til en del av deg som, ehm, som legger til rette for kreative prosesser. Absolutt. Mm. Helt, det var det jeg var på jakt etter at du skulle si Sant. Så det var helt riktig svar. Men hvor begynner man da? Altså, jeg er med på at vi skal lese boken din. Eh, men pusten er jo, pusten er jo gratis. Vi har den med oss hele tiden. Og, og det på en måte, hvis noen nå tenker at oj, dette hørtes mer enn, dette hørtes interessant ut den boken har lyst til å lese, men hvor begynner de? Eh, hvor er det man skal begynne med, med pusten? For du sier disse vanlige, disse mest vanlige pusteøvelsene er ofte så vanskelig. Hva er den enkleste pusteøvelsen vi kan? Den aller, aller enkleste som jeg pleier å anbefale først, det er å forlenge utpustet. Mm. Så hvis jeg skulle anbefalt noe, så vil jeg ha tenkt at, at du gir deg selv et minutt eller to hvor du bare vender fokuset innover. For med en gang du vender fokuset til kroppen og til pusten, og kanskje til og med tillater deg å si til hjernen din at nå er det trygt å være meg. Jeg kjenner pusten min, jeg kjenner kroppen min. Det er trygt. Mm. Da har det skjedd noe med fysiologien. Da er det i ferd med å endre seg fra, fra, jeg skal ikke si at nødvendigvis du er i en stressrespons, men fra den delen av nervesystemet som, eh, stressresponsen og til mer avspenning. Vende fokuset innover. Registrere pusten, se om du kan få kontakt med pusten. Og så bare være med pusten i et minutt eller to. Så kan du gjerne telle innpustet ditt, sånn at du er litt sånn undrende i forhold til hvor langt er egentlig innpustet mitt? Mm. Og ikke nødvendigvis sekunder, men finn en rytme som passer for deg. Teller du? Ja, okay, jeg teller til tre når jeg puster inn. Så gjør du det samme etter at du har gjort det noen ganger og, og kjenner hvor langt innpust det er. Så gjør du akkurat det samme i utpustet. Teller utpustet. Ja, da kan jeg telle til tre eller til fire. Registrer om innpust og utpust er like langt, eller om det er en av de som er lengre enn den andre. Og da er du i kontakt med den natur, det jeg kaller den naturlige pusten din. Den roer seg ofte ned bare du tar kontakt med den. Men så kan du ta det inn i en øvelse, for jeg ser på pusteøvelser på samme måte som når vi er på treningssenteret og alle de forskjellige pusteøvelsene. De gjør forskjellige ting med fysiologien og kroppen vår, så det er et forlenget utpust gjør som du da kan legge inn når du har telt innpustet. Du har telt utpustet, så ser du om du kan klare å sørge for at utpust ditt er lengre enn innpust. Så du teller til en eller to mere på utpust enn du gjør på innpust. Eh, det det gjør er at det påvirker nervesystemet og tar imot mer av den parasympatiske aktiviteten eller avspennende aktiviteten i nervesystemet. Så innpust, det er aktiverende og utpust, det er beroligende. Og når vi da har et lengre utpust enn innpust, så beveger vi oss mot ro og hvile og gjenoppbygging og trygghet. Ja. Så det er det aller enkleste, for da kan du tilpasse det din naturlige pust. Ta utgangspunkt i den istedenfor at du skal ha et sånt rigide oppsett med pust inn fire sekunder, pust ut seks sekunder. Eller sånn som vi snakket om i sted med boks breathing og denne fire, syv, åtte pusten. Da kan du, da kan du legge det på ditt nivå, akkurat som med knebøyene. Ja. Og det synes jeg er litt viktig. Ja. Fordi det er så viktig å oppleve mestring når du skal begynne med pusteøvelser. Hvis du føler det, at nei, dette får jeg ikke til. Mm. Dette, jeg kjenner ingenting. Dette gir meg ubehag. Veldig mange beskriver å få ubehag av noen av de øvelsene som vi snakket om i sted. Mm. Og det er jo det motsatte av det vi ønsker. Hvis du skal fortsette å gjøre øvelser, så må du jo kjenne på mestring. Mm. Det er jo egentlig litt som jeg tenker tilbake når jeg begynte å meditere. Det var jo fryktelig vanskelig synes jeg. Eh, bare fem minutter synes det var kjempevanskelig, for jeg hadde jo skikkelig sånn monkey hjerne og bare alt kom jo med en gang. Så det er jo, det handler jo om, det er jo noen muskler dette her også som vi skal- Øve opp kanskje, eller? Ja, i alle fall noen vaner som skal på plass litt. Ja, og det som jeg synes er fint med å begynne bare med forlenget utpust. For det første så er det en kjempeenkel teknikk, og så, eh, gir det deg også hvis du gjør det når du tar imot den fakturaen eller du får den SMS en som du snakket om i sted, eller du skal inn på sjefen sitt kontor og du vet ikke helt hva samtalen dreier seg om, så kan du bruke akkurat den teknikken for å roe ned i forkant eller i etterkant. Så, eh, og jo mer du har øvet på det i trygge omgivelser, jo lettere tilgjengelig vil det være for deg når du virkelig trenger det. Ja. Det er en ting jeg kan nesten, ja, jeg kan nesten være helt sikker på å si det sånn at hvis ikke du har øvd på det på forhånd, så kommer du ikke på å bruke det i de tilfellene hvor du virkelig har behov for det. Nei. Og så vil du se, og i boken da, at det med forlenget utpust har en rekke andre gunstige, eh, eh, påvirkninger på kroppen. Blant annet at hvis du forlenger utpustet så vil du også få mer bevegelse i, i pustemuskulatur. Sånn, så er det flere lag til pusteøvelsene og hummingen som du beskriver og. Det er jo da, det er jo også forlenget utpust. Ja. Det er bare det at du legger på en lyd. Mhm. Og lyden er veldig beroligende for nervesystemet vårt. Mhm. Det trigger vagusnerven, og så roer det ned kroppen. Mhm. Så jeg tror hvis jeg skal si ett, en, ett tips, eh, i forhold til det med hvor skal du begynne, så må det være hvis du da begynner å bruke forlenget utpust. Tren litt på det hver eneste dag. Sett gjerne på påminnelser sånn at du trener på det hver dag, og når du har brukt det en stund så er det veldig fint akkurat som med vanlig trening å utvikle det til å ikke nødvendigvis bare bruke den samme øvelsen hele tiden, men å variere. Mhm. Og da må du gjerne begynne å søke kunnskap, eh, på hvordan kan jeg trene nervesystemet mitt til å bli enda mer fleksibelt? For nå har jeg faktisk lært meg å regulere ned ved, ved hjelp av lange utpust. Men skal du ha et mer fleksibelt nervesystem eller en bedre muskelbruk i hverdagen når du puster, så er det kanskje andre typer øvelser. Ja. Som må på. Ja. Og der er boken veldig- Da blir det trinn to. Ja, og her er det jo masse sånne QR koder og med øvelser som, som man kan bruke. Så den er jo veldig pedagogisk og godt lagt opp synes jeg. Takk skal du ha! Jeg har fått god hjelp av redaktøren også til å- Så pedagogisk som mulig. Hun er pedagog så. Ja. Og oppsettet, eh, det har, det har vært viktig for meg å prøve å forklare ting på en litt sånn enkel måte. For dette er ikke en bok for fagpersoner. Det er mer en bok for For folk flest når det kommer til pust. En sånn første introduksjon, eh, til å lære mer om pusten. Ja. Og, og jeg, jeg kan jo bare si det. Jeg kan røpe det at det er veldig viktig, også hvis du leser boken, at du tar hensyn til deg selv. Jeg er opptatt av det. Du må ta det fra ditt steg. Du må hele tiden tenke at jeg må begynne der som jeg er, for vi er så forskjellige. Vi er på forskjellige plasser. Så selv om jeg utfordrer, mange tenker at å ja, pust er en bok om pust. Det er bare sånne deilige, behagelige pusteøvelser. Men det er det ikke fordi at det er lagt opp til en progresjon. Mm. Eh, og pusteøvelser trenger ikke bare handle om å regulere ned nervesystemet. Det kan også være å trene pustemuskulatur eller trene toleransen din til hvor mye, ehm, hvor mye, hvor godt hjernen din takler å kjenne at, eh, karbondioksid stiger i kroppen din. Ja. Det er også en viktig faktor i det med, med funksjonell pust. Men hvorfor er det viktig? Eh, toleransen til karbondioksid? Ja. Fordi at, eh, for å ha et, for å ha en stabil pust, så er vi avhengig av at hjernen vår tåler å kjenne på at nivåene av karbondioksid stiger. Det er egentlig karbondioksid som er triggeren til det neste pustet ditt. For det det, altså nå gjør vi det veldig enkelt her. Men, eh, kroppen gir en rekke tilbakemeldinger fra, altså fra kropp til hjerne. Og så sitter hjernen og tolker. Okei, jeg skal puste fortere, jeg skal puste lengre, dypere. Eh, og hvis toleransen vår til å kjenne CO2 eller karbondioksidnivåene stiger i kroppen er lav, sånn som for eksempel ved, ved angstproblematikk kan man gjerne se det at, eh, bare så vidt karbondioksidnivåene begynner å stige. Så trigges hjernen deres til å puste. Da sitter hjernen og sier du må puste mer, du må puste mer, du må puste mer. Ja. Det er mange som tenker at, eh, grunnen til at vi puster er fordi at når kroppen, når kroppen begynner å få for lite oksygen, så trenger vi mer oksygen. Men det er i prinsippet CO2 eller karbondioksid som er triggeren til det neste pustet vårt. Ja. Vi er nødt til å tåle en viss mengde oppbygging for å klare å puste saktere. Mm. De fleste har jo, eh, i hvert fall de som jeg jobber med har gjerne tendenser til å puste for store mengder med luft. Og hjernen er jo en stor sånn, eh, den sitter jo hele tiden og følger med. Og basert på tidligere inntrykk så tar den sine beslutninger. Så hvis den er vant til å få store mengder med luft, mer enn det kroppen gjerne har behov for, så vil den også, eh, ha en innstilling som gjør at den setter pusten på et litt for, i overdrive da, hvis du kan si det sånn. Mm. Så vi puster for store mengder med luft, eh, uten at vi gjerne legger merke til det. Ja. I ulike situasjoner, i ulike aktiviteter. Ja. Så vi skal ikke gjøre, vi skal ikke bare gjøre pusteøvelser for å roe ned. Vi skal gjøre pusteøvelser for at vi skal takle, ja, det er vel det du sier, hverdagen bedre. Ja, og dette har litt med den indre biokjemien i kroppen å gjøre. Altså den indre kjemien å gjøre. Eh, hvis vi har en tendens til å puste veldig mye luft, puste ut mye karbondioksid, så kan det også gi, eh, ubalanser i biokjemien på innsiden av kroppen. Mm. Så den balansen mellom CO2 og oksygen er viktig i forhold til, eh, å holde en kjemi på innsiden som er god for celleprosessene våre. Helt, helt ned på cellenivå. Ja. Hm. Dette er veldig spennende, eh, og vi kunne sikkert snakket- Nå er vi på vei inn i sånn nerde. Ja, nå, nå, nå kjenner jeg at vi begynner på vei inn i sånn nerde, og der skal vi kanskje ikke gå fordi at det, det kan folk etter de har lest boken så kan de jo nerde litt videre. Men, ehm, jeg skal selvfølgelig legge en lenke til boken, men vi kan jo si og hvor den er tilgjengelig og hvor i det minst, ikke minst hvor man kan få tak i deg og hvor man kan møte deg. Jeg vet du er på Instagram. Ja, det stemmer. Boken kan du få tak i på Pust tre seksti fem dot no. Der kan du også lese om hva jeg holder på med. Det, jeg jobber mye en til en og med litt kurs og foredrag. Eh, og så ja, du finner meg på Instagram, på LinkedIn under Sissel Tanger Aas. Ja. Og også på Facebook og selskapet mitt da, eller bedriften heter Pust tre seksti fem. Ja. Spennende! Da håper jeg at veldig mange kommer til å lese boken og ikke minst dra nytte av alle disse gode tipsene. Tusen, tusen takk til deg Sissel. Er det noe du vil, noe vi har glemt på tampen? Ehm, jeg tror vi har dekket det meste. Eh, jeg kan ikke komme på noe sånn i, i farten. Jeg bare ønsker folk lykke til. Jeg håper at flere vil prøve på nytt igjen. Jeg tror det er en, det er mange som prøver å jobbe med pusten og har hørt at det å gjøre pusteøvelser er lurt, ehm, og at det kan være gunstig for helsen. Men, ehm, det er ferskvare på lik linje med trening. Så det er ikke sånn at hvis du gjør det en dag så har du, så har du effekter av det resten av livet. Det er rentes rente på det med pusteøvelser. Det vil si at hvis du gjør det, ehm, kontinuerlig. Det er mye, mye viktigere å gjøre det kontinuerlig enn å gjøre det intensivt. Så tenk heller tre minutter hver dag istedenfor å tenke en halvtime en gang i uken. Mm. Så dette er ikke noe sånn boot camp opplegg, dette må vi gjøre bittelitt hver dag. Gjøre litt hver dag for å ha den kontakten innover og for å ha, og så gjerne og passe på at ikke det bare blir nok en oppgave du har i hverdagen, men at du noen ganger at du faktisk. For vi er veldig på multitasking og kunne gjøre flere ting samtidig. Og pusteøvelser er jo helt super for du kan gjøre det når du kjører bil, når du sitter på do, når du, altså du kan i prinsippet gjøre det hvor som helst. Eh, og det er jo helt strålende. Men noen ganger ta det helt ut av den konteksten som du er i den situasjonen som du er i, og prøve å faktisk være til stede i det. Ja. For å øke og den evnen til å kjenne etter innover. Mm. Jeg er jo helt enig. Men det med å på en måte gjøre det samtidig, det det handler jo også litt om å få inn en vane, og det kalles vel for vanestacking. Altså det å legge en vane oppå en annen vane som for å få det inn, så er det veldig smart. Sant, å huske på det hver gang du sitter i et møte eller hver gang du sitter i bilen, eller. Nå skal du ikke puste så mye i bilen at du døser helt vekk. Nei, nei, nei. Men, men, det er jo smart. Men det er selvfølgelig noen ganger å faktisk bare ta de minuttene og være til stede. Det- Ja, og når du gjør øvelsene, eh, av og til tillater deg å være helt til stede i å gjøre øvelsen og være oppmerksom på øyeblikket. Og så ja, etter hvert så vil du antakelig få den gunstige effekten at du utvikler mer bevissthet til pusten i hverdagen. Mm. Så da vil du ha kontakt med pusten din på møter, i bilen hvor du måtte befinne deg. Mm. Så bra! Tusen, tusen, tusen takk Sissel. Tusen takk for meg. Takk for fin samtale.